W ostatnich latach na rynku odszkodowawczym pojawiło się mnóstwo kancelarii oraz firm. Czym należy się kierować, wybierając pełnomocnika w sprawie o odszkodowanie za szkodę osobową? Wyjaśniamy tę kwestię!

W jaki sposób kancelaria odszkodowawcza pozyskuje klientów?

Kancelarie i firmy odszkodowawcze prześcigają się w sposobach na pozyskiwanie klientów. Niestety zdarzają się takie, które stosują nieuczciwe praktyki i tym samym nie dbają o dobro osoby poszkodowanej.

Kiedy nie możesz zaufać konkretnej kancelarii odzyskującej odszkodowania komunikacyjne? Wtedy, kiedy nie wiesz, skąd przedstawiciel danej kancelarii czy firmy odszkodowawczej posiada Twoje dane. Z całą pewnością zaufania nie budzi taka firma odszkodowawcza, która sama zgłasza się do Ciebie zgłasza, gdy jesteś osobą poszkodowaną.

A już najmniej taka, która stosuje nieuczciwą praktykę polegającą na pozyskiwaniu klientów w szpitalach (kupienie informacji od np. pracownika szpitala) czy nawet na cmentarzach (wyszukiwanie nagrobków z napisem “zmarł(a) tragicznie”). Na szczęście jest coraz mniej firm, dla których standardem są właśnie takie nieetyczne zachowania. Pojawiły się nawet firmy, która w ogóle nie zajmują się takimi praktykami – to osoby poszkodowane same znajdą ich w sieci i zgłaszają się do nich.

Czy firma odszkodowawcza oferuje bezpłatną analizę sprawy?

Dobra kancelaria odszkodowawcza nie pobiera żadnej opłaty za wstępną analizę sprawy. Po przesłaniu dokumentacji w ciągu kilku dni roboczych – jako osoba poszkodowana – otrzymasz wyniki analizy. To bardzo ważna kwestia, ponieważ sama analiza niczego Ci nie gwarantuje. Jeśli będzie bezpłatna, to zyskasz pewność, że danej firmie zależy na końcowym sukcesie, bo to właśnie z niego będą czerpać korzyści finansowe. Tak samo Tobie zależy na końcowym sukcesie, bo chcesz uzyskać odszkodowanie komunikacyjne w możliwie najwyższej kwocie.

Wiedza i doświadczenie

Zanim zdecydujesz się na ofertę danej kancelarii, zwróć uwagę na to, czy jej pracownicy mają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie, aby poprowadzić Twoją sprawę.

Warto zapytać o osiągnięte sukcesy w walce o odszkodowanie. Oczywiście kancelaria nie może podać danych osobowych swoich Klientów, ale może przytoczyć historię osoby poszkodowanej i podać kwotę, jaką udało się dla niej wywalczyć od ubezpieczyciela w przypadku konkretnego urazu.

poradnik dla kierowcy

Wieloletnie doświadczenie w dochodzeniu odszkodowań jest bardzo ważne. Im większe doświadczenia mają pracownicy kancelarii, tym większa szansa na to, że uda im się uzyskać dla Ciebie możliwie najwyższą kwotę odszkodowania. Pamiętaj, żeby nie ufać podmiotom, które istnieją na rynku od niedawna i niewiele osób korzystało z ich usług.

Warunki umowy

Przeczytaj i przeanalizuj umowę, zanim ją podpiszesz. Kancelaria, która stawia na uczciwe warunki współpracy, nie będzie Ci proponować zawarcia umowy z mnóstwem załączników czy niezrozumiałych zapisów (tzw. kruczków).

Dobra umowa z kancelarią to taka, która jest dla klienta jasna i przejrzysta. Chodzi o to, aby każdy mógł zrozumieć jej zapisy, pomimo braku prawniczej wiedzy. W umowie powinny się znaleźć m.in. zasady wynagrodzenia kancelarii. Nie spiesz się z podpisaniem umowy – spokojnie ją przeczytaj.

Wynagrodzenie kancelarii

Wynagrodzenie to bardzo istotny aspekt przy wyborze kancelarii odszkodowawczej. Koniecznie porównaj oferty oraz systemy, w jakich rozliczają się konkretne firmy. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, standardem jest wykonywanie za darmo wstępnej analizy sprawy.

Niektóre kancelarie odszkodowawcze pobierają opłatę wstępną rzędu nawet kilkuset zł, co nie świadczy o nich zbyt dobrze. W końcu po opłaceniu takiej stawki możesz się np. dowiedzieć, że kancelaria nie da rady niczego zrobić w Twojej sprawie. Nie uzyskasz żadnej pomocy, a zapłacisz za samą poradę i analizę.

Success fee

Większość ofert jest oparta o system prowizyjny – oznacza to, że kancelaria odszkodowawcza pobierze swoje wynagrodzenie dopiero wtedy, kiedy już uzyska dla Ciebie odszkodowanie. Jest to tzw. success fee. To oznacza, że w razie braku wygranej osoba poszkodowana nie ponosi żadnych kosztów.

Najczęściej prowizja wynosi od 15 do 30% od uzyskanej dla Ciebie kwoty. Ogromne znaczenie ma sposób określenia prowizji. Może być ona podana w kwocie netto lub brutto. W pierwszym przypadku kancelaria odszkodowawcza do swojej prowizji dolicza podatek VAT. To z kolei powoduje, że wynagrodzenie zwiększa się o 23%.

Jeśli prowizja jest podawana jako netto, to lepiej omijaj ofertę takiej kancelarii szerokim łukiem. Jak podkreśla Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, takie działanie jest nieetyczne oraz bezprawne.

Model hybrydowy

Możesz też spotkać się z modelem hybrydowym, który najczęściej jest proponowany przy mniejszych sprawach. Prowizja wynosi 15%, ale wynagrodzenie kancelarii nie może być mniejsze niż 500 zł. Jeśli zastanawiasz się, czy jest to uczciwy sposób na rozliczenie się, to jak najbardziej – tak. W ten sposób kancelaria może podjąć się prowadzenia Twojej sprawy, nawet jeśli nie jest ona zbyt poważna. Ty zyskasz wyższe odszkodowanie, a pracownicy firmy odszkodowawczej nie będą pracować “po kosztach”.

Koszty leczenia

Większość kancelarii nie pobiera wynagrodzenia za uzyskanie zwrotu kosztów leczenia. Ma to związek z tym, że takie koszty są wliczone w odszkodowanie. Musisz wiedzieć, że w przypadku uszczerbku na zdrowiu możesz się starać o odszkodowanie, na które składają się zadośćuczynienie i zwrot kosztów poniesionych wskutek wypadku. Zwrot kosztów leczenia to w wielu przypadkach jedyne straty materialne, jakie poniosłeś bądź poniosłaś na skutek wypadku, choć nie zawsze tak jest.

Firmy odszkodowawcze – opinie klientów jako wyznacznik jakości usług

Wybierając kancelarię, zwróć uwagę na opinie, które wystawili jej kliencii. W branży odszkodowawczej jest to szczególnie ważne. Warto oczywiście popytać wśród znajomych, ale i tak najbardziej miarodajne będą opinie, które znajdziesz w Internecie.

Kancelarie odszkodowawcze zazwyczaj mają swoją wizytówkę na Google, na której oprócz danych o firmie (np. adres, godziny otwarcia) jest także miejsce na pozostawienie opinii lub samej oceny.

Kolejnym źródłem opinii jest największy portal społecznościowy, czyli Facebook. Niestety nie każda kancelaria odszkodowawcza umożliwia pozostawienie recenzji na swoim profilu. Takie działanie powinno rodzić pytanie – dlaczego dana firma blokuje taką opcję? Czy boi się ewentualnych nieprzychylnych komentarzy? Zwróć na to uwagę podczas szukania kancelarii dla swojej sprawy.

Warto też zajrzeć na portal Panorama Firm, gdzie znajduje się największa baza firm w Polsce. Niektórzy klienci kancelarii decydują się na wystawienie im opinii właśnie na tym portalu.

Jaka kancelaria – odszkodowania online czy stacjonarnie?

Wiele kancelarii nadal zatrudnia na terenie całego kraju przedstawicieli czy agentów, którzy pozyskują klientów dla firmy. Nierzadko taki przedstawiciel nie jest wystarczająco przygotowany pod względem merytorycznym. Jego zadaniem jest zawarcie z Tobą umowy i przekazanie Twojej dokumentacji do specjalisty ds. szkód osobowych. Dalej sprawą o odszkodowanie powypadkowe zajmuje się już ekspert ds. dochodzenia roszczeń. Może to być adwokat lub radca prawny, ale nie masz takiej gwarancji. Koniecznie dopytaj, czy dana kancelaria odszkodowawcza zatrudnia takich specjalistów.

Zauważ też, że wynagrodzenie agenta odszkodowawczego jest uwzględnione w wynagrodzeniu kancelarii. Nierzadko stanowi to nawet 40% tego, co kancelaria zarabia na sprawie.

W przypadku kancelarii działającej online nie ma takiego kosztu, co oczywiście przekłada się wysokość kwoty, którą uzyska dla Ciebie kancelaria. Możesz załatwić wszystkie formalności bez konieczności wychodzenia z domu, jeśli zdecydujesz się na współpracę z taką kancelarią. Możesz też liczyć na szybką odpowiedź (w tym wstępną analizę sprawy), dzięki czemu oszczędzisz swój czas.

Kogo reprezentuje kancelaria odszkodowawcza i co może zaoferować?

Kancelaria odszkodowawcza może reprezentować każdą osobę, której wypłacono zaniżoną kwotę odszkodowania. Możesz skorzystać z pomocy, jeśli wypłacono Ci zbyt odszkodowanie w zbyt niskiej kwocie za:

  • uraz fizyczny, którego doznałeś bądź doznałaś w wypadku;
  • uraz psychiczny (udokumentowany), którego doznałeś bądź doznałaś w wypadku;
  • śmierć bliskiej Ci osoby w wypadku.

Dobra kancelaria odszkodowawcza może Ci zaoferować:

  • wsparcie na każdym etapie postępowania odszkodowawczego,
  • bezpłatną analizę Twojej sprawy,
  • bezpłatne konsultacje z ekspertem, jeśli zajdzie taka potrzeba (w formie wideorozmowy).

W zależności od stopnia skomplikowania sprawy możesz się również zdecydować na skierowanie sprawy do sądu. Dobra kancelaria zapewni Ci wtedy adwokata lub radcę prawnego, który będzie Cię reprezentować. Dzięki dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej możesz uzyskać wyższe odszkodowanie, ale oczywiście wiąże się to również z dłuższym czasem oczekiwania. Pamiętaj jednak, że sąd naliczy odsetki od odszkodowania, które zostanie ostatecznie dla Ciebie zasądzone

Jak długo trwa dochodzenie odszkodowania z kancelarią odszkodowawczą?

To zależy. Dochodzenie odszkodowania z OC sprawcy wypadku za urazy to zazwyczaj kwestia kilku miesięcy, jeśli zdecydujesz się na drogę polubowną. Uzyskanie odszkodowania w przypadku rozprawy sądowej może nastąpić dopiero po roku, ale może też trwać jeszcze dłużej.

Pamiętaj, że dobra kancelaria odszkodowawcza świadczy usługę pomoc w uzyskaniu odszkodowania, w taki sposób, że wypłaty odszkodowania trafią bezpośrednio na Twoje konto, bez pośredniczenia kancelarii w przepływie pieniędzy. Ubezpieczyciel wyśle do kancelarii tylko prowizję, którą uzgodnicie przed podpisaniem umowy.

Podsumowanie:

  • Zwróć uwagę na to, w jaki sposób kancelaria odszkodowawcza zdobyła Twoje dane.
  • Sprawdź wiedzę i doświadczenie kancelarii w prowadzeniu podobnych spraw. Im większe doświadczenie, tym większe odszkodowania powypadkowe.
  • Dokładnie przeanalizuj warunki umowy, w tym szczegóły dot. wynagrodzenia.
  • Przeczytaj opinie o kancelarii w Internecie. Być może dowiesz się, czy warto powierzyć Twoją sprawę jej pracownikom.
Beniamin

Beniamin Niśkiewicz

Autor kilkuset artykułów o tematyce związanej z odszkodowaniami komunikacyjnymi i produktami finansowymi. Wcześniej zajmował się również kwestią świadczeń dla osób z niepełnosprawnością, w tym głównie świadczeniem pielęgnacyjnym dla opiekunów osób dorosłych. Na co dzień ściśle współpracuje z ekspertami ds. dochodzenia roszczeń. Absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.