Spis treści
W ostatnich latach na rynku odszkodowawczym pojawiło się mnóstwo kancelarii oraz firm. Czym należy się kierować wybierając pełnomocnika w sprawie o odszkodowanie za szkodę osobową?
Sposób pozyskiwania klientów
Z uwagi na rosnącą z roku na rok konkurencję, kancelarie i firmy odszkodowawcze niemal prześcigają się w sposobach na pozyskiwanie klientów. Niestety zdarzają się takie, które stosują nieuczciwe praktyki i tym samym nie dbają o dobro poszkodowanego.
Kiedy powinna zapalić się tzw. czerwona lampka? Wtedy, kiedy nie wiesz skąd przedstawiciel danej kancelarii czy firmy odszkodowawczej posiada Twoje dane. Z całą pewnością zaufania nie budzi taka firma, która sama zgłasza się do osoby poszkodowanej.
A już najmniej taka, która stosuje nieuczciwą praktykę polegającą na pozyskiwaniu klientów w szpitalach (kupienie informacji od np. pracownika szpitala) czy nawet na cmentarzach (wyszukiwanie nagrobków z napisem “zmarł/a tragicznie”). Na szczęście jest coraz mniej firm, dla których standardem są właśnie takie nieetyczne zachowania.

Analiza sprawy
Dobra kancelaria odszkodowawcza nie pobiera żadnej opłaty za wstępną analizę sprawy. Po przesłaniu dokumentacji w ciągu kilku dni roboczych osoba poszkodowana powinna otrzymać wyniki analizy.
Wiedza i doświadczenie
Zanim zdecydujesz się na ofertę danej kancelarii zwróć uwagę na to, czy jej pracownicy mają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie aby poprowadzić Twoją sprawę.
Warto zapytać o osiągnięte sukcesy w walce o odszkodowanie. Oczywiście kancelaria nie może podać danych osobowych swoich klientów, ale może przytoczyć historię osoby poszkodowanej i podać kwotę, jaką udało się dla niej wywalczyć od ubezpieczyciela.
Warunki umowy
Zanim podpiszesz umowę dokładnie ją przeczytaj i przeanalizuj. Kancelaria, która stawia na uczciwe warunki współpracy nie będzie proponować zawarcia umowy z mnóstwem załączników czy niezrozumiałych zapisów (tzw. kruczków).
Dobra umowa z kancelarią to taka, która jest dla klienta jasna i przejrzysta. Chodzi o to, aby pomimo braku posiadanej prawniczej wiedzy, każdy mógł zrozumieć jej zapisy. W umowie powinny się znaleźć m.in. zasady wynagrodzenia kancelarii. Nie spiesz się z podpisaniem umowy – przeczytaj ją na spokojnie.
Wynagrodzenie
Wynagrodzenie to oczywiście istotny aspekt przy wyborze kancelarii odszkodowawczej. Warto porównać oferty oraz systemy, w jakich rozliczają się kancelarie. Jak już wcześniej wspominaliśmy, standardem jest wykonywanie za darmo wstępnej analizy sprawy. Niektóre kancelarie odszkodowawcze jednak pobierają opłatę wstępną rzędu nawet kilkuset zł.
Success fee
Większość ofert jest oparta o system prowizyjny - wynagrodzenie jest pobierane w przypadku uzyskania odszkodowania, czyli za tzw. success fee. To oznacza, że w razie braku wygranej osoba poszkodowana nie ponosi żadnych kosztów.
Najczęściej prowizja wynosi od 25 do 35% od uzyskanych korzyści dla klienta. Istotne znaczenie ma sposób określenia prowizji, tj. netto czy brutto. W pierwszym przypadku kancelaria odszkodowawcza do swojej prowizji dolicza podatek VAT. To z kolei powoduje, że wynagrodzenie zwiększa się o 23%.
Jeśli prowizja jest podawana jako netto, to taka oferta kancelarii powinna wzbudzić podejrzenia. Jak podkreśla Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów takie działanie jest nieetyczne oraz bezprawne.
Model hybrydowy
Można także spotkać się z modelem hybrydowym, który najczęściej jest proponowany przy mniejszych sprawach. Przykładowo, prowizja wynosi 15%, ale wynagrodzenie kancelarii nie może być mniejsze niż 500 zł.
Koszty leczenia
Większość kancelarii nie pobiera wynagrodzenia za uzyskanie zwrotu kosztów leczenia. Paradoksalnie jednak nie jest to dobre rozwiązanie dla osoby poszkodowanej. Dlaczego? Kancelaria odszkodowawcza nie jest wówczas zdeterminowana do egzekwowania od zakładu ubezpieczeń zwrotu kosztów leczenia. Co często oznacza, że po odmowie ubezpieczyciela nie walczy dalej o to, co przecież należy się osobie poszkodowanej.
Opinie o danej kancelarii odszkodowawczej
Wybierając kancelarię warto zwrócić uwagę na opinie o kancelarii. Szczególnie właśnie w branży odszkodowawczej liczą się recenzje wystawione przez klientów. Warto oczywiście także popytać wśród znajomych, ale i najbardziej miarodajne będą opinie pozostawione w Internecie.
Kancelarie odszkodowawcze zazwyczaj mają swoją wizytówkę na Google, na której oprócz danych o firmie (np. adres, godziny otwarcia) jest także miejsce na pozostawienie opinii lub samej oceny.
Kolejnym źródłem opinii jest największy portal społecznościowy, czyli Facebook. Niestety nie każda kancelaria umożliwia pozostawienie recenzji na swoim profilu. Takie działanie powinno rodzić pytanie, dlaczego kancelaria blokuje taką opcję? Czy boi się ewentualnych nieprzychylnych komentarzy?
Warto też zajrzeć na portal Panorama Firm, gdzie znajduje się największa baza firm w Polsce. Oprócz danych kontaktowych jest tam również miejsce na pozostawienie recenzji.

Kancelaria odszkodowawcza stacjonarna czy online?
Wiele kancelarii nadal zatrudnia na terenie całego kraju przedstawicieli czy agentów i w ten sposób pozyskuje klientów. Nierzadko taka osoba nie jest wystarczająco przygotowana pod względem merytorycznym. Nastawiona jest głównie na zawarcie umowy z klientem. Poza tym jej zadaniem jest przekazanie dokumentacji do specjalisty ds. szkód osobowych. Dalej sprawą o odszkodowanie zajmuje się inna osoba.
Warto w tym miejscu podkreślić, że wynagrodzenie takiego agenta zapewne jest uwzględnione w wynagrodzeniu kancelarii. Nierzadko stanowi to nawet 40% tego, co kancelaria zarabia na sprawie.
W przypadku kancelarii działającej online nie ma takiego kosztu, co oczywiście przekłada się wysokość wynagrodzenia. Decydując się na współpracę z taką kancelarią wszystkie formalności można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Ponadto możesz liczyć na szybką odpowiedź (w tym wstępną analizę sprawy) oraz oszczędność czasu.
Odszkodowania powypadkowe po wypadku komunikacyjnym – przykładowa sytuacja
Odszkodowania powypadkowe to najczęściej uzyskiwane przez kancelarie świadczenia. Dochodzenie odszkodowania samotnie jest bardzo trudne, dlatego chcesz zgłosić się do kancelarii, aby uzyskać pomoc. Jak wygląda praca dobrej kancelarii? Wypłaty odszkodowania z oc sprawcy wypadku mogą być czasochłonne, ale zależy to w dużej mierze od stopnia skomplikowania sprawy. Zawsze jednak ten, kogo reprezentuje kancelaria odszkodowawcza, ma największe szanse na uzyskanie odszkodowania.
Odszkodowania komunikacyjne to obiekt sporów, które często kończą się dopiero w postepowaniach sądowych i tak właśnie było w przypadku Pana Adama. Podróżował on drogą krajową na swoim motocyklu, zmierzając na zlot i został poszkodowany w sytuacji od niego niezależnej. Z naprzeciwka nadjeżdżały dwa samochody – jeden marki Nissan, a drugi marki Mazda. Oba samochody jechały bardzo szybko, przekraczając dozwoloną na tym odcinku prędkość o niecałe 30 km/h. Samochód marki Nissan wysunął się na pas ruchu, którym poruszał się kierowca motocykla, w związku z czym Adam został uderzony przez jego lusterko z taką siłą, że urwało się ono z pojazdu.
Uszkodzenia ciała, których doznał motocyklista były bardzo dotkliwe, bo obejmowały złamanie aż 5 par dolnych żeber. Gojenie się ran i kości trwało bardzo długo, ale już niedługo po wypadku i operacji poszkodowany zgłosił się do kancelarii odszkodowawczej z naszego rankingu.
Wieloletnie doświadczenie specjalistów z kancelarii pozwoliło im na uzyskanie dla poszkodowanego możliwie najwyższych świadczeń z oc sprawcy wypadku, które ostatecznie pozwoliły Adamowi na powrót do pełnej sprawności. Firmy ubezpieczeniowe niechętnie wypłacają duże zadośćuczynienia, czyli np. takie, jakie ostatecznie wypłacili Adamowi, dlatego uzyskanie pomocy w takiej sprawie może się okazać konieczne.
Podsumowanie:
- Zwróć uwagę na to, w jaki sposób kancelaria odszkodowawcza zdobyła Twoje dane.
- Sprawdź wiedzę i doświadczenie kancelarii w prowadzeniu podobnych spraw.
- Dokładnie przeanalizuj warunki umowy, w tym szczegóły dot. wynagrodzenia.
- Zwróć uwagę na opinie o kancelarii w internecie.
